Šta znači dobra muzika i biti posvećen muzičar
U današnje vreme, kada živimo brzo, kada međuljudski odnosi i komunikacija postaje sve površnija i na poslovnom i privatnom nivou, a mas-produkcija dovodi do toga da hitovi nastaju i nestaju preko noći, moji saradnici i ja se čvrsto oslanjamo na stubove naše etike koje smo godinama gradili, uverenja kojima smo se vodili i posvećenosti koja je od nas napavila profesionalce. Niko od nas se ovim poslom ne bavi iz hobija, već je to pre svega naš životni poziv koji radimo sa mnogo ljubavi. I to je vrlo važno zbog toga što smo potpuno predani tome što radimo i kada izvodimo muziku, izvodimo je celim svojim bićem. S tim u vezi, želim da podelim sa vama jedan važni postulat mog biznisa, a to je MISIJA.
Misija, kao takva, je vrlo važna, jer je ona zvezda vodilja svakoga ko profesionalno obavlja svoj posao, za koji se smatra da ima neku višu svrhu. Tako recimo graditelj gitare zna da ima višu svrhu od toga da napravi još jednu gitaru na kojoj će zaraditi - očuvanja tradicije i kulture sviranja prirodnog instrumenta, da neko dete istinski zavoli i posvećeno svira akustičan instrument u današnje vreme elektronske muzike. Tako se i mi muzičari, vodimo svojim vrednostima i nečemu što nas čini autentičnim u odnosu na druge.
Pored toga da imamo misiju očuvanja tradicije i kulture našeg naroda, o čemu ću detaljnije kasnije, svako od nas je godinama unazad gradio autentičan muzički izraz, koji se odražava kroz stil sviranja i pevanja, fraziranje i soliranje u odnosu na muzički žanr, stil i tempo pesme, a sve smo to postigli slušajući godinama različite muzičke stilove i žanrove, zbog čega danas imamo jako širok repertoar.
Ono što nas kao muzičare ispunjava su neke stvari na koje recimo masa običnih ljudi ne obraća pažnju - od fizičkih tj. vidljivih stvari su svakako uredno povezani kablovi, uredni instrumenti koji ne svetle u mraku kao kič instumenti nekih kolega, neizgrebani stalci i nepohabana prateća oprema i futrole, a od nevidljivih, a čujnih stvari su svakako ukrasi, trileri, ornamentika, izraz koji se koriste pažljivo prema žanrovima i stilovima i to sa merom i ukusom, ni previše ni premalo u odnosu na kompletnu kompoziciju.
Foto: Davor Jovanović akustik bend za proslave
Stil naše svirke je bez turcizama i orijentalne ornamentike koja je specifična za istočnjački stil sviranja, zatim odabir muzičkih instrumenata u odnosu na aranžman kompozicije, tu je naravno i tempo pesme, za koji se uvek trudimo da je prirodan za izvođenje pesme uživo i ako je nekada malo brži u odnosu na studijski snimak, nikada nije prebrz ili usiljen toliko da ne može da se peva ili svira. Takođe, naša svirka je bez orijentalnih i romskih turbo folk boja na klavijaturama poput zurli, šargija, arapskih violina i sl, a najvažnije od svega - krajevi.
Krajevi ispevavanja i sviranja su ono nešto što razdvaja dobre muzičare od boljih muzičara i to kraćenje ili prekidanje krajeva fraze je karateristično za loše muzičare ili one koji ne žele da ispoštuju celu frazu do kraja, već to prepuste ehu kojeg dodaju previše na mikrofon ili namerno skrate frazu da bi došli do daha ili jednostavno pesmu prebrzo sviraju, toliko da krajevi i ne postoje.
Sve se svede na puko deklamovanje teksta uz melodiju, bez ikakvog respekta prema originalnom snimku. Da bi dobro ispevavao krajeve, pevač mora pre svega da bude zdrav, da ima veliki kapacitet pluća i dobru tehniku pevanja.
15 LUX prostora za organizaciju venčanja
Masa ljudi, pa i pevača ne zna da, kada pevaš, ne peva samo grlo, već celo telo. Glava reonira, vrat, grudi, a vazduh se gura iz dijafragme i skladišti i u plućia pozadi. Isto važi i za instrumentaliste - instrumentalisti ne sviraju samo iz ruke, već i iz ramena. Celo telo im se njiše u ritmu pesme i u skladu sa emocijom i raspoloženjem, daju svoj muzički izraz kroz note koje sviraju. I to je nama važno.
Važno nam je da imamo dobar monitoring, jer uživamo u svakoj noti koju proizvedemo ili namerno ne proizvedemo. Eto, te neke “male” stvari su one koje nas inspirišu da budemo svakoga dana malo bolji i da svakoga puta malo bolje donesemo kompoziciju koju izvodimo, jer zaista uživamo u tome i to nas ispunjava. To vam je kao kad gitarista traži ono “zrno” u distorziji ili bubnjar “tačku” na svom “kick”-u ili pevač “da glas zazvoni”.
Ono što sam hteo da istaknem da pored našeg ličnog prosperiteta, naša Misija ima zadatak da čuva i još jednu važnu stvar našeg društva, a to je identitet. Problem našeg današnjeg društva je to da ljudi nemaju svest o svom identitetu, podneblja pod kojim žive i količinom besmisla u pesmama koje apsolutno nisu primerene venčanjima, a izvode se nehotice iz profitabilnih razloga ili nekog nazovi trenda. Navešću samo par primera, a vi se nadovežite na to koje su pesme apsolutno neprimerene za venčanje.
Eto recimo pesma “Mećava”, koju ljudi vole i često traže, a ja je još češće odbijam, jer je pesma zapravo kletva i tako se i zove - “Kletva” i peva o tome da proklinje dan venčanja i svadbeni buket i burme i jabuku s krova i sve što taj dan čini autentičnim. E sad vi zamislite da tu energiju i tu kletvu ja kao pevač iznosim pred svatove i mladence koji se taj dan venčavaju. Ja to stvarno ne želim. I ne pristajem na kompromise u vidu bakšiša kada su takve stvari u pitanju, jer zaista smatram da mi kao pevači imamo moć, energiju i snagu da utičemo na energiju Univerzuma. Tako i pesme poput “Kad novu sa bivšom prevariš to je legitimno” ili “Nije život jedna žena” ili “Ruzmarin” ili “Zbog tebe živog me sahranjuju” ili “Mutivoda” ili bilo koja pesma koja negativno govori i degadira muško-ženski odnos, jer smatram da na taj dan treba da se veliča i slavi ljubav dvoje ljudi, pa s tim u vezi, na venčanjima koje ja pevam, izvodi se “Personalizovani muzički program” koji sastavljam sa klijentima, pa tako i oni mi mi u svakom trenutku znaju koja je sledeća pesma na repertoaru i pevamo samo ono što oni vole i znaju.
Organizacija venčanja u vinariji
Kad smo kod identiteta i kulture našeg naroda, smatram da je opus orijentalnih ritmova i agresivnih rumbi propagiran kroz turbo folk prevepe Grčkih, Turskih, Azerbedžanskih, Jermenskih i sličnih pesma, apsolutno suvišan na veselju dveju srpskih porodica. Toliko je lepih pesama snimljeno, da mi pored pesama poput “Jedan dan života”, “Veseljak” ili “Ja nemam drugi dom, apsolutno nemamo potrebe za pesmama poput “Voliš li me” ili “Vasko Žabata”. Iskreno, toliko se primitivnih pesama uvuklo u repertoare svadbarskih bendova kojima je cilj samo trenutni profit, da je to poražavajuće, a venčanja kao takva polako gube smisao i pretvaraju se u lude žurke koje prate razni ilegalni opijati.
Svi moji saradnici, počev od mene, negujemo prave vrednosti i želimo da sačuvamo duh tradicije i kulture kroz numere koje izvodimo i kroz to kako se ponašamo dok nastupamo i kako izvodimo numere. Kod nas nema pušenja i sviranja sa cigarom, nema alkoholisanja niti bilo kakvog vida divljanja.
Ono što mene i moje sastave krasi je opisano u tri reči “Otmeno, odmereno i sa stilom”. Ok, možemo da zasviramo kolo, možemo da zasviramo neku brzu cigansku dvojku poput “Lubenice” i da malo zabiberimo, ali kao što znate, ako preterate sa bilo kojim začinom, od tog jela nema ništa. Tako da je svaki naš nastup, skup pažljivo probranih pesama, uklopljen po tempu, stilu, boji i amosferi pesme, podeljen u tri seta, tri segmenta - kao tri čina - uvod, razrada i zaključak. Kao što možete pretpostaviti, najbolji je provod u drugom i trećem setu, a u prvom podižemo atmosferu, stičemo poverenje kompletne publike i dajemo im do znanja da su u sigurnim rukama.
Foto: Davor Jovanović - wedding bend
Ono što se do sada pokazalo kao jako bitna stvar, je to da treba otpevati i par pesama koje dižu moral i energiju mase, kao npr “Veseli se srpski rode” ili “Srpkinja je mene majka rodila”, a lepo je imati na repertoaru i otmene pesme poput “Verujem u ljubav” ili “Jedan dan života”, a pesme poput “Pukni zoro” i “Žal” ljudi sve manje traže jer su tužne i spore. Što je meni ok, ne treba pevati tužne pesme na taj dan, ali treba pevati srdačne, boemske, jake pesme poput “Voli me danas više nego juče” ili “Samo zbog tebe sam tu”. Obe imaju jako dobar tekst i poruku i bez obzira ko peva u originalu, ja to ipak donesem na svoj način.
Uvek ističem klijentima koliko je značajan instrumentalni segment muzičkog programa i govorim o tome koliko to pozitivno utiče na dobru i zdravu energiju svih prisutnih zvanica, jer kvalitetni instrumentali bukvalno oplemene prostor i svakom događaju daju otmenu i zvaničnu notu. Pričale su mi starije kolege, kao se nekada svake regularne večeri u eminentim restoranima Beograda pre izvođenja vokalnih internacionalnih evergreen pesama i šlagera, izvodio instrumentalni, tzv. animir program i postojala je kultura sviranja među sviračima gde, bez tih osnova muzičkog obrazovanja i kulture, nisi mogao da nastupaš u eminetnom restoranu.
Ja najviše uživam kada instrumentale izvodi moj Ansambl, jer tu raskoš i dinamiku aranžmana ne mogu opisati rečima, a takođe uživam kada izvodimo instrumentalni program i u Davor Jovanović Akustik sastavu. Tu smo zbog prirode svari - samo tri instrumenta, sve aranžmane prilagodili i prearanžirali da zvuči kao francuski gypsy jazz sastav, pa tako sviramo razne svetske hitove i ljudi nas sa pažnjom slušaju jer im je izuzetno zanimljivo da čuju hitove koje prepoznaju u drugim aranžmanima.
Kako je izgledalo jugoslovensko venčanje i šta je bilo neprihvatljivo u to doba
Tako sam svirajući internacionalna venčanja, na kojima često nastupamo i sa Akustik sastavom uz piće dobrodošlice, uvideo da je tada idealno prezentovati i našu tradicionalnu muziku i predstaviti našu kulturu i odsvirati nešto uz šta bi mogli i roditelji mladenaca da se provesele, pa tako pored već postojećeg Internacionalnog programa, gde sviramo jazz standarde i internacionalne romantične pesme, imamo u ponudi i Tradicionalni program gde izvodimo kompozicije poput "Svilen konac", gradske igre "Bojarka", "Moravsko predvečerje", "Kafu mi draga ispeci" i novijih svečanih instrumentala poput "Madrugadas", "Bolero", "Ovo je Srbija", a zatim izvodimo namenske pesme poput "Aj veseli se kućni domaćine", "Danas majko ženiš sina", "Svadba svadba" i starogradske pesme poput "Ja bih hteo pesmom da ti kažem", "Osam tamburaša", "Donesi vina krčmarice" i naravno "Reših da se ženim".
Istraživali smo: koje su najbolje godine za venčanje
Takođe, smatram da je od velike važnosi i to da treba sačuvati kulturu folklora našeg naroda i s tim u vezi treba odsvirati na venčanju i po neko kolo, jer se tu jedino i mogu naučiti mlađi naraštaji pravilnom igranju našeg tradicionalnog plesa. Moji muzičari i ja smo svi “deca folklora” i tamo smo naučili šta su prava stilizovana, autentična kola i melodije koje treba negovati kroz pedantno stilsko sviranje, a ne forsirati trendove “drajfovanja” i “pumpanja” svirajući agresivno “da pucaju” kola poput “Robot kolo” i dr. Kultura instrumentalnih kola se u našem narodu vrlo vrednovala i negovala i bila je toliko raznolika i bogata, da se čak u istim krajevima sviralo toliko autentično i karakteristično, da su se muzički izrazi razlikovali čak od sela do sela, a skoro svaki kraj je imao svoje autentične igre i pesme. Ono što moji muzičari i ja negujemo je raskošan, dinamičan zvuk velikog orkestra, koji zvuči kao “med i mleko” po uzoru na Narodni orkestar RTS-a i negujemo senzibilitet LJubiše Pavkovića, Slavka Caleta Mitrovića, Mome Stanojevića i drugih velikana naše muzičke scene.
Možda će zvučati pretenciozno, ali nas zovu “gospoda muzičari” i to naravno, nismo konstatovali mi sami - nego naši klijenti. Meni je u svakom trenutku važno, od šire slike kako je postavljena cela formacija sastava sa kojim nastupam, do toga da svako od muzičara ima svoj stalak za čašu, a ne ostavlja piće za prvim stolom do muzike.
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/r2bcUxGVwkM?si=EPEISPhHz86HU7CK" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" allowfullscreen></iframe>
To neko predstavljanje našeg poziva kroz rad mi je vrlo važno, jer time čuvamo dostojanstvo muzičara i ukazuju nam poštovanje, koje uvek uzvraćamo poštovanjem. Pevačica je u mom sastavu pre svega dama, a ne “domino dama” koja skače i animira goste, jer time drži pre svega do sebe i kroz tu neku neverbalnu komunikaciju sa gostima, uvek ostavljamo utisak “ovo je gospodska muzika” i zato se na našim nastupima zvanice osećaju počastvovano samim prisustvom, pa uz dobar provod, odlaze kući puni utisaka i prvo se zahvaljaju mladencima na pozivu i sami im govore o tome koliko su uživali u svemu.
Kao što vidite, naša misija je vrlo kompleksna i odgovorna i mi je s ponosom nosimo i živimo je svaki dan i mnogo mi je drago kada klijenti to prepoznaju i nagrade naš pošteni rad i trud. Najviše volim kad se u par reči prepoznamo i onda po sličnom senzibilitetu napravimo “Personalizovani muzički program” u kome obostrano uživamo.
Jako je važno, i to napominjem svim potenciajlnim klijentima, da “Personalizovani muzički program” sastavimo zajedno, jer na dan njihovog događaja ili venčanja, moji saradnici i ja predstavljamo njih i ono u šta oni veruju i neguju. Mi smo oličenje njih i njihovog muzičkog ukusa, pa tako, ako angažuju nas, zvanice će u startu primetiti da je događaj na jednom višem umetničkom nivou od uobičajnog i da, uz to ide i ono čuveno - kvalitet ima svoju cenu, a ja se uvek trudim da dam nešto više u svakom nastupu, u svakoj pesmi, u svakom performansu, a to ipak nema cenu.
POGLEDAJTE JOŠ:
Dogodovština sa turneje Davora Jovanovića
Cipele za mladoženju- saveti, modeli
Prostori za organizaciju korporativnih proslava u Beogradu
Foto: Move - organizacija venčanja na reci